Nu știu alții cum sunt, dar pe mine 2020 m-a transformat. Sigur că toți am fost afectați de ce s-a întâmplat în 2020 și suntem în continuare afectați. Eu mi-am dat seama recent că, de fapt, anul acesta m-a transformat pur și simplu din punct de vedere profesional. Probabil că e capătul unui proces și începutul unui alt proces. Scriind, lucrurile capătă un sens mai profund chiar și pentru mine. Așa că vă invit să fiți parte din reflecția mea cu privire la transformare. Poate recunoașteți simptome sau gânduri și poate călătoria mea vă va ajuta să faceți lumină în procesul vostru.
Dacă ar fi să pun mâna pe începuturi, probabil că acestea ar fi undeva în 2017 când am decis să renunț la statutul de angajat și să devin freelancer full time. Dacă atunci când ești angajat ai un job title clar derivat din organigramă și botezat de angajator, când ești pe cont propriu poți alege cum să te denumești din punct de vedere profesional. O bucurie, ați putea crede. O mare dilemă aș zice eu, ca să nu zic o mare pacoste (deși am simțit asta de câteva ori 😊 ).
Urmează o incursiune în mintea mea și în felul cum m-am tot gândit cum să mă numesc. Dacă zic că sunt consultant parcă sună cam sec. Dacă pun trainer lângă e puțin mai concret, dar parcă nu e destul. Că poți fi trainer și consultant pe multe direcții. M-am gândit la ce fac eu și mi-am dorit ca titulatura mea profesională să fie legată de dezvoltarea organizațională și de planificare strategică, pentru că acestea sunt două procese cu care lucrez mult. M-am gândit la developer, dar asta e ancorată în industria IT și ar fi generat mai multă confuzie decât ajutor. M-am gândit să înlocuiesc consultant cu strategist, pentru că cel mai fascinant proces pe care îl facilitez este cel de planificare strategică. Și parcă strategist e ceva mai concret decât consultant, deși ai putea fi strategist în tot felul de domenii. Dar pentru că trebuie să mă profilez cumva ca titlu profesional am pornit la drum cu Cristina Rigman – Strategist, Speaker & Trainer, pentru că doar Strategist & Trainer mi se părea că nu are destulă tracțiune profesională. Și pentru că, de când mă știu, mi-a plăcut să vorbesc în public. Colegii îmi spuneau ”când ești pe scenă ești altă persoană”. Deci sunt și speaker și musai să pun asta în denumirea profesională.
Am făcut apoi cursul de coaching și am vrut să adaug și acest atribut profesional, așa că m-am transformat în Cristina Rigman – Strategist, Speaker, Trainer & Coach, așa cum mă știți de pe Facebook. Și tot n-am avut sentimentul clarității. M-am tot întrebat ce înțelege omul care citește titulatura asta. Cine știe că am lucrat ani mulți în sectorul nonprofit probabil asociază aceste atribute cu sectorul nonprofit, cu societatea civilă, cu ONG-urile și așa ele capătă un sens cât de cât apropiat de realitate. Dar cine nu știe acest lucru, cu greu își dă seama în ce domeniu fac strategii, ce fel de training ofer sau despre ce vorbesc. În mod paradoxal, cel mai concret atribut profesional ajunge să fie cel de coach. Cine știe cât de cât ce este coaching-ul asociază acest atribut cu activitatea de coaching și își poate imagina cam ce fac în direcția asta. Celelalte atribute rămân însă misterioase.
Iar când vrei să atragi clienți și să ai activitate, misterul nu ajută. Dacă rămâi cel mai bine păstrat secret, nu ai nici clienți nici activitate. Pentru că dacă oamenii nu știu ce faci, nu vin către tine. Și cam pe aici intervine 2020. De fapt, partea cu coaching-ul a apărut chiar în 2020, odată cu studierea folosofiei de leadership a lui John Maxwell și a metodei Maxwell de coaching și speaking și cu certificarea de consultant în metoda Maxwell DISC.
Trebuie să trecem puțin prin 2021 ca să înțelegeți ce vreau să spun când zic că 2020 pur și simplu m-a transformat profesional. Pe la jumătatea lui februarie 2021 am descoperit AQ. Respectiv coeficientul de adaptabilitate (adaptability quotient) care va intra în istorie alături de IQ și EQ, credeți-mă! O să revin la subiect în curând. De fapt, AQ m-a descoperit pe mine, dar asta e altă poveste. Mi-am făcut evaluarea coeficientului de adaptabilitate (AQme adică și iar vă spun că voi reveni la subiect). Și la majoritatea întrebărilor primul meu gând era mereu ”dacă aș fi răspuns la întrebarea asta în 2019 răspunsul ar fi fost altul, dar acum, după 2020, răspunsul este …”
În timpul acestui exercițiu m-a lovit pur și simplu dimensiunea și profunzimea transformărilor pe care 2020 le-a produs în mine și în profilul meu profesional. Tot ce am acumulat în cei 20 de ani de lucru în și cu organizații neguvernamentale a căpătat o nouă dimensiune. Mutarea tuturor activităților în mediul online a transformat profund felul în care fac strategii, felul în care livrez training, modul cum vorbesc și cum abordez coaching-ul. Tot ce am învățat despre leadership și dezvoltare personală a pus rolul oamenilor în procesele și structurile organizaționale într-o nouă lumină și a adus noi dimensiuni tuturor activităților mele. Am livrat training altfel. Am comunicat altfel. Am structurat informațiile altfel. M-am văzut pe mine ca strategist, speaker, trainer & coach altfel. M-am transformat profesional într-o proporție semnificativă. Care tranformă ceea ce am experimentat, acumulat, învățat și făcut înainte. Și transformă și tot ce voi face de acum încolo.
Mi-a fost greu să accept că sunt un soloprenor (adică un antreprenor care lucrează singur, adică o altă denumire pentru freelancer, respectiv cel care își câștigă existența oferind servicii bazate pe abilitățățile și cunoștințele proprii). Mi-a fost greu să accept că eu de fapt ofer servicii. Care trebuie structurate, promovate și vândute. Că în acestă lume de antreprenori / soloprenori / freelancer-i sunt un prestator oarecare până cînd nu devin cineva anume, cunoscut, recunoscut, căutat și recomandat. După ce ai fost în vârful ierarhiei profesionale în domeniul tău, așa cum am fost eu în mișcarea de voluntariat la nivel național și european, e greu să iei drumul recunoașterii de la zero și să urci treaptă cu treaptă până când ajungi să știe oamenii că ești, ce faci, cât de bine faci, ce poți face pentru ei, la ce ești bun și în ce fel pot colabora cu tine. Ca să reușești să ajungi aici trebuie să știi foarte clar ce faci, să faci asta foarte bine, să ajungi la oamenii cu care poți colabora și să convingi că ceea ce faci tu le aduce suficientă valoare adăugată încât ei să aleagă să te plătească pentru ceea ce faci.
No, cam aici sunt eu azi, 1 martie 2021.
Diferența față de momentele în care îmi căutam eticheta profesională cu care să ies în lume este că acum ȘTIU foarte clar ce vreau să fac, ce știu să fac, ce instrumente inteligente pot utiliza în munca mea, cum pot aduce valoare adăugată maximă celor cu care lucrez, despre ce vreau să vorbesc și pentru ce vreau să fiu cunoscută și recunoscută în spațiul public și profesional.
Call me Cristina Rigman – Leadership & Adaptability Strategist, Speaker, Trainer & Coach.
Cred că fiecare dintre noi este un lider în diferite momente și ipostaze ale vieții personale și profesionale, fie că acceptăm acest statut sau nu, că suntem conștienți de influența noastră sau nu, că facem ceva să dezvoltăm acest potențial din noi sau nu.
Cred că 2020 a transformat și va continua să transforme profund modul în care trăim, modul în care muncim, modul în care intreacționăm, modul în care performăm. Fie că suntem conștienți sau nu de dimensiunea transformării pe care trebuie să o traversăm pentru a ne adapta noului mod de viață, muncă, interacțiune și performanță fie că nu, toți trebuie să îmbrățisăm adaptabilitatea pentru a rămâne performanți, pentru a rămâne relevanți, pentru a rămâne lucizi.
Cred că toate structurile în care ne integrăm, fie ele companii, organizații neguvernamentale, instituții publice și orice alte forme de asociere umană cu diferite scopuri, trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevante și performante. De fapt, pentru a continua să existe.
Și cu asta mă ocup eu acum: sprijin oamenii și organizațiile să se adapteze, prin tranformare și schimbare, ca să conteze.
Pe scurt: Sunt Cristina Rigman – Leadership & Adaptability Strategist, Speaker, Trainer & Coach. Ajut oamenii să conteze. Identific și amplific potențialul din oameni. Sprijin adaptarea prin transformare și schimbare. Clarific viziuni și armonizez echipe. Strategic. Curajos. Împreună.