5 observații din experiența mea de ghid pentru creatori de cursuri bazate pe expertiza proprie

Am încheiat recent a treia grupă a programului de creare de cursuri Course Craft. În total au trecut prin acest program 50 de creatori de cursuri, în diferite etape ale creării cursului lor și ale dezvoltării unei afaceri bazate pe cursuri și expertiză proprie. Am lăsat să treacă puțin timp ca să se așeze experiența acestui ultim grup, să văd feedback-ul lor și să procesez experiența noastră comună. Acesta este momentul meu de gândire intensă, atunci când impresiile sunt încă la cald și pot să mă ancorez rapid în diferite momente ale colaborării noastre pentru a extrage lecții și învățăminte valoroase, pe care le folosesc pentru a îmbunătăți versiunile următoare ale programului. Am primit feedback foarte bun și de la această grupă de creatori de cursuri. Mă bucură și mă onorează aprecierile lor față de program și față de mine, ca autor, trainer, mentor și coach pentru creatorii de cursuri. Dar pentru mine aceasta este doar o etapă către ediția următoare, o etapă din care învăț intenționat.

Am sintetizat observațiile mele în 5 lecții despre succesul în crearea de cursuri, pe care le las aici pentru tine. M-aș bucura să îmi scrii dacă le-ai simțit și tu pe parcursul procesului tău de a crea cursuri sau de a dezvolta afacerea bazată pe cursurile construite pe baza expertizei tale.

Prima observație este despre diferența dintre a crea un curs și a crea o afacere bazată pe cursuri. Pentru majoritatea creatorilor de cursuri aflați la început de drum, piatra de încercare este crearea cursului. Au dileme legate de structură, de conținut, cât să includă, cum să includă, cum să livreze, cât de lungi să fie sesiunile, ce exerciții practice să includă, ce alte forme de suport să ofere participanților etc. Chiar dacă știu că succesul nu se bazează doar pe crearea cursului, aceasta rămâne provocarea lor majoră. De ce spun că ei știu? Cel puțin cei din programul CourseCraft știu sigur, pentru că una dintre primele noastre lecții include discuția despre componentele succesului în acest domeniu: expertiza (pe care se presupune că o au deja), produsul (respectiv cursul sau programul, pe care îl creăm împreună) și sistemele (respectiv componentele afacerii care includ promovare, marketing, copywriting, comunitate, branding, vânzări etc.) Pe măsură ce dilemele legate de crearea cursului își găsesc răspunsul, pe durata programului nostru de creare de cursuri, devine evidentă distincția dintre a crea un curs și a dezvolta o afacere bazată pe cursuri. Dilemele se reorientează către componentele din categoria sistemelor, precum unde găsesc oamenii care au nevoie de acest curs, o să plătească cineva să vină la acest curs, cum promovez, cum lansez, cum încasez etc. Astfel că, ceea ce părea un urcuș către vârful unde ar trebui să fie succesul, se dovedește a fi doar cucerirea unei culmi intermediare către adevăratul vârf, care presupune și ascensiunea pe baza elementelor sistemului de afacere bazat pe cursuri. Este nu doar util, ci și extrem de sănătos, pentru creatorii de cursuri să înțeleagă și să conștientizeze corect această distincție, pentru a-și regla așteptările corect, a investi timpul și energia necesare și în componentele sistemului de afacere, pentru a se asigura că ceea ce au creat, respectiv cursul sau programul lor, nu rămâne în sertar. Acesta este unul dintre motivele pentru care perioada dintre momentul încheierii programului de creare de cursuri și lansarea efectivă a cursului ajunge să depășească uneori un an pentru anumiți creatori de cursuri.

A doua observație este legată de rolul expertizei în succesul afacerii bazate pe cursuri. A fi un bun expert, un specialist în domeniul tău specific, nu garantează succesul în afacerile bazate pe cursuri construite pe expertiza proprie. Sunt mulți experți foarte buni în domeniul lor specific, care nu reușesc să accepte că sunt începători în zonele aferente sistemelor de afaceri și se frustrează pentru că și-au imaginat că expertiza lor este suficientă. Sunt foarte mulți experți foarte buni în domeniul lor specific, care pot oferi servicii de înaltă calitate, dar care nu știu să îi învețe pe ceilalți cum să facă și ei. Poate ai auzit spunându-se uneori despre profesori ”știe foarte multă matematică, dar nu știe să explice”. Expertul care îi învață pe ceilalți trebuie să fie un bun pedagog, să aibă darul de a da mai departe din ceea ce știe în forme cu sens. Acest dar de a-i învăța pe alții se cultivă, se dezvoltă, doar dacă specialistul alege să vrea să îl cultive și investește conștient timp și energie în asta. Sunt întotdeauna persoane care pot face anumite lucruri cu mai multă ușurință și naturalețe decât alții, dar arta de a da mai departe din ceea ce știi se poate învăța.

A treia observație este legată de abilitățile de livrare, care au un rol foarte important în asigurarea succesului într-o afacere bazată pe cursuri construite pe expertiza proprie. În cadrul programului Course Craft avem o componentă de practică, în care creatorii de cursuri livrează o mini-sesiune din cursul la care lucrează avându-i pe colegii din program drept participanți. Pentru creatorii de cursuri cu experiență de livrare este o oportunitate de a testa mai degrabă conținutul și încadrarea în timp, însă pentru creatorii de cursuri fără experiență de livrare este un moment în care înțeleg importanța abilităților de livrare la adevărata lor valoare. De multe ori, când participăm la diferite cursuri și programe, analizăm modul cum este livrat și știm destul de clar ce am vrea să facem și să nu facem atunci când vom fi noi cei care livrează. Succesul unui curs bazat pe expertiza proprie nu este despre informații, ci despre experiența pe care o oferi participanților și despre încrederea pe care reușești să o construiești, prin prezența ta, că tu ești persoana potrivită pentru a-l ajuta pe participant să își rezolve problema. Ușurința și coerența cu care vorbești despre subiectul expertizei tale construiește încredere și autoritate, două atribute foarte importante pentru a reuși să ai un curs de succes. La fel ca și abilitatea de a-i învăța pe ceilalți ceea ce tu știi, și abilitatea de a livra o experiență, nu doar informație, se învață, dacă se investește timp și energie în această activitate.

A patra observație este legată de timpul necesar pentru a atinge succesul. Ca orice proces de transformare, crearea unui curs de succes necesită timp. Iar procesul prin care un curs ajunge să genereze venituri are și el nevoie de timp. Aș face o analogie aici ca să ilustrez mai ușor ideea acestei observații. Gândește-te la un copil nou născut și la timpul și procesul necesar pentru ca el să ajungă să se ridice în picioare și să meargă. Oricât am vrea să grăbim acest moment, copilul nu va merge înainte să crească suficient, să își dezvolte musculatura și reflexele de coordonare până la nivelul la care să reușească să își țină echilibrul. În același mod, un creator de cursuri are nevoie să crească suficient în această ipostază, cea de creator de cursuri, chiar dacă este deja expert în subiectul său specific. Are nevoie să își cultive imaginea de creator de curs și cea de livrator, de trainer sau formator, de mentor, până la urmă, pentru cei care vor participa la cursul creat. Nu te trezești într-o zi, te uiți în oglidă după ce te-ai spălat pe dinți și vezi un creator de cursuri încrezător și gata să iasă în lume cu cursul pe care tocmai l-a creat. Iar dacă așteptările tale nu sunt calibrate corespunzător, riscul este să fii dezamăgit, să te frustrezi și chiar să renunți. Urgența de a încasa bani din cursul tău nu este nici ea un sfetnic bun, pentru că urgența te face să grăbești procesul și, evident, rezultatele nu sunt pe măsura așteptărilor.

A cincea observație este legată de cursurile bazate pe experiența personală a unei transformări. Indiferent că vorbim despre o schimbare de stil de viață sau de carieră sau depășirea unor blocaje sau traume, experiența personală nu este o bază suficientă pentru a crea un curs care va produce rezultate. Poate ai ridicat o sprânceană citind această observație. Experiența personală este valoroasă și poate aduce un plus de valoare cursului. Experiența personală însă este cumva unică, fiecare persoană reacționează diferit, procesează diferit ceea ce trăiește, iar această experiență personală are nevoie să fie abstractizată și prelucrată în forme didactice pentru a putea fi inclusă într-un curs care să ajute alte persoane să obțină rezultate. Poate ai cunoscut persoane care vorbesc o limbă străină foarte bine, au un anume talent sau simț al limbii respective și vorbesc corect, fără însă a ști mecanismele gramaticale din spate. Aceste persoane vor fi buni parteneri de dialog în limba respectivă, dar nu te vor putea ajuta să înveți și tu mai bine acea limbă, pentru că nu au mecanismele didactice necesare să îți explice cum să faci și tu să vorbești corect. Chiar dacă ai trăit la nivel individual și profund o anumită experiență de transformare, fără conceptualizarea acesteia pentru a putea fi transferată, nu este posibilă crearea unui curs cu șanse reale de a produce rezultate la nivelul altei persoane. Doar atunci când experiența personală este încheiată și procesată corespunzător, ea poate deveni baza unui curs. Dar are nevoie să fie corelată cu un cadru conceptual, metodologic, care să stea la baza procesului de învățare al celor care vor parcurge cursul astfel creat. Atunci când nu există expertiza de a crea acest cadru metodologic și a deconstrui expertiza personală, pentru a putea re-construi e experiență de învățare pentru ceilalți, crearea cursului bazat pe expertiză personală este dificilă.

Indiferent de etapa în care se află cursul pe care îl creezi, sper să îți fie de folos aceste observații. Dacă vrei să auzi mai mult în această direcție, poți asculta AICI o discuție la podcastul Edutainers găzduit de Claudiu Ciobanu.